Rejestry VAT - okienko [?]


 Księgowość   Rejestry VAT 

Dopisanie dokumentu

Dokumenty gromadzone są na liście, dopisanie nowego następuje po naciśnięciu klawisza [dopisz].

Rodzaj rejestru

W pierwszym kroku wybieramy rejestr np.: towary handlowe, korekta zakupu towarów, materiały, sprzedaż faktury VAT. Dokumenty są grupowane w tzw. rejestry, prowadzona jest osobna numeracja w ramach rejestru oraz osobne wydruki.


Rodzaj rejestru jest ściśle powiązany ze:

Daty

Daty mają wpływ na dzień zaliczenia dokumentu w księgach, do deklaracji VAT-7 i JPK oraz terminu płatności.


  • księgowany - data księgowania dokumentu. Jeżeli VAT jest odliczany w tym samym miesiącu, w którym dokument jest księgowany, data ta powinna być taka sama, jak data księgowania,
  • data FA - data faktury sprzedaży bądź faktury (dokumentu) obcej przy zakupie bądź korekcie,
  • data VAT - data odliczenia VAT-u. Jeżeli odliczenie VAT następuje w tym samym miesiącu data ta musi być t a k a   s a m a jak data księgowania,
  • płatność - data dotycząca terminu zapłaty.

Numery i kontrahent

Następnie uzupełniamy numer dopisywanego dokumentu, wybieramy kontrahenta, wpisujemy tytuł oraz opcjonalnie wybieramy temat.

  • dokument -  oznaczenie numeru dokumentu
    1) wewnętrzny - nadawany przez program dla zakupu,
    2) numer faktury - dla sprzedaży.
    Istnieje możliwość zmiany numeracji. Na przykład program proponuje dla rejestru materiałów KSZ 0001. Jeżeli numeracja w przedsiębiorstwie zakłada oznaczenia np. zak 0001 wystarczy podać je i po zatwierdzeniu dokumentu potwierdzić pytanie ,,ustawić nową numerację".
  • dotyczy - numer i rodzaj dokumentu (z faktury) przy zakupie; w sprzedaży w pola te można wpisać dodatkowe uwagi. 
  • opis - opis zdarzenia gospodarczego

Kwoty netto, VAT, brutto

Wybieramy stawkę VAT, wpisujemy kwotę netto

Uwagi

Możliwe jest umieszenie dodatkowych informacji w zakładce uwagi.
Dzięki uzupełnieniu pola wpłyneło możliwe jest zamieszenie informacji na temat daty wpłynięcia zapłaty przy generowaniu pliku JPK.

Księgowanie

FK
Przypisujemy odpowiednie konta. 
UWAGA! Dla typowych operacji można przygotować szablony 
Zobacz: Szablony księgowań w rejestrach vat 
Książka Przychodów i Rozchodów
Za sposób ujmowania dokumentu w PKPiR odpowiedzialne jest pole rodzaj.
Numery w nawiasach oznaczają numery kolumn. 

UWAGA! W przypadku rozliczania VAT struktura - wyróżniono 2 pola:
[13] pozostałe
[13] pozostałe - dot. tylko sprzedaży opodatkowanej

Dopisywanie miesięcznych raportów z kasy fiskalnej

Aby prawidłowo wprowadzić raport z kasy fiskalnej do Rejestru VAT w polu rejestry należy wybrać pozycję Sprzedaż utargi DET.


Szczególne przypadki dokumentów


Import usług / invoice NP - transakcje zagraniczne usługowe art.28b
Korekta REK - korekta odliczonego vat dla faktur niezapłaconych 150 dni po terminie
Faktura marża - ewidencja VAT i księgowa
Zakup samochodów i wydatki na eksploatację samochodów (paliwo)
Zakupy z odwrotnym obciążeniem
⇒ Zakup środka trwałego z WNT
⇒ Wpisanie remamentu likwidacyjnego do deklaracji VAT
⇒ Wprowadzanie dokumentów zakupu z Mechanizmem Podzielonej Płatności

Tematy powiązane:

VAT - ewidencja i rozliczanie
Syntetyka VAT - zestawienie rejestrów dla celów rozliczenia VAT
Rejestry VAT - FAQ 
⇒ VAT - ewidencja w rejestrach VAT w powiązaniu z polami w deklaracji VAT-7

6 komentarzy:

  1. Jak naliczyć w programie strukturę sprzedaży VAT do zakupów VAT oraz jak to zaksięgować?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zrozumiałam, że chodzi o stytuację, gdy kwotę podatku należnego można pomniejszyć proporcjonalnie o część kwoty podatku naliczonego, według współczynnika obliczonego za poprzedni rok obrotowy.

      Opis dodany jako temat powiązany:
      http://poznajmadar.blogspot.com/2013/01/odliczanie-vat-wedug-wspoczynnika.html

      Usuń
  2. Czy można usunąć pozycje z rejestru VAT? Oraz gdzie dopisywać składki zdrowotne tak żeby pojawiały się w KPIR oraz w rejestrze?

    OdpowiedzUsuń
  3. Dokumenty w rejestrze Vat można anulować. Należy dokument zaznaczyć a następnie wybrać opcję 'operacje - anulacja dokumentu'. Składki zdrowotne należy dopisywać w Zleceniach.

    OdpowiedzUsuń
  4. Elektroniczne faktury, to spora wygoda, są jakieś darmowe programy?

    OdpowiedzUsuń
  5. Darmowy program Invoicer.pl daje możliwość zapisu faktur w formacie PDF a następnie wysyłania ich kontrahentom.

    OdpowiedzUsuń

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.