Księgowość Rejestry VAT
Dopisanie dokumentu
Dokumenty gromadzone są na liście, dopisanie nowego następuje po naciśnięciu klawisza [dopisz].Rodzaj rejestru
W pierwszym kroku wybieramy rejestr np.: towary handlowe, korekta zakupu towarów, materiały, sprzedaż faktury VAT. Dokumenty są grupowane w tzw. rejestry, prowadzona jest osobna numeracja w ramach rejestru oraz osobne wydruki.Rodzaj rejestru jest ściśle powiązany ze:
- sposobem księgowania (zakupy / sprzedaż)
- wykazania transakcji w deklaracji VAT-7, VAT-27, VAT-UE oraz JPK.
Szczegółowe informacje:⇒ Rejestry vat - powiązanie z polami VAT-7 i JPK
Daty
Daty mają wpływ na dzień zaliczenia dokumentu w księgach, do deklaracji VAT-7 i JPK oraz terminu płatności.- księgowany - data księgowania dokumentu. Jeżeli VAT jest odliczany w tym samym miesiącu, w którym dokument jest księgowany, data ta powinna być taka sama, jak data księgowania,
- data FA - data faktury sprzedaży bądź faktury (dokumentu) obcej przy zakupie bądź korekcie,
- data VAT - data odliczenia VAT-u. Jeżeli odliczenie VAT następuje w tym samym miesiącu data ta musi być t a k a s a m a jak data księgowania,
- płatność - data dotycząca terminu zapłaty.
Numery i kontrahent
Następnie uzupełniamy numer dopisywanego dokumentu, wybieramy kontrahenta, wpisujemy tytuł oraz opcjonalnie wybieramy temat.- dokument - oznaczenie numeru dokumentu
1) wewnętrzny - nadawany przez program dla zakupu,
2) numer faktury - dla sprzedaży.
Istnieje możliwość zmiany numeracji. Na przykład program proponuje dla rejestru materiałów KSZ 0001. Jeżeli numeracja w przedsiębiorstwie zakłada oznaczenia np. zak 0001 wystarczy podać je i po zatwierdzeniu dokumentu potwierdzić pytanie ,,ustawić nową numerację". - dotyczy - numer i rodzaj dokumentu (z faktury) przy zakupie; w sprzedaży w pola te można wpisać dodatkowe uwagi.
- opis - opis zdarzenia gospodarczego
Kwoty netto, VAT, brutto
Wybieramy stawkę VAT, wpisujemy kwotę nettoUwagi
Możliwe jest umieszenie dodatkowych informacji w zakładce uwagi.Dzięki uzupełnieniu pola wpłyneło możliwe jest zamieszenie informacji na temat daty wpłynięcia zapłaty przy generowaniu pliku JPK.
Księgowanie
FKPrzypisujemy odpowiednie konta.
UWAGA! Dla typowych operacji można przygotować szablony
Zobacz: ⇒ Szablony księgowań w rejestrach vat
Za sposób ujmowania dokumentu w PKPiR odpowiedzialne jest pole rodzaj.
Numery w nawiasach oznaczają numery kolumn.
UWAGA! W przypadku rozliczania VAT struktura - wyróżniono 2 pola:
[13] pozostałe
[13] pozostałe - dot. tylko sprzedaży opodatkowanej
Dopisywanie miesięcznych raportów z kasy fiskalnej
Aby prawidłowo wprowadzić raport z kasy fiskalnej do Rejestru VAT w polu rejestry należy wybrać pozycję Sprzedaż utargi DET.
Szczególne przypadki dokumentów
⇒ Import usług / invoice NP - transakcje zagraniczne usługowe art.28b
⇒ Korekta REK - korekta odliczonego vat dla faktur niezapłaconych 150 dni po terminie
⇒ Faktura marża - ewidencja VAT i księgowa
⇒ Zakup samochodów i wydatki na eksploatację samochodów (paliwo)
⇒ Zakupy z odwrotnym obciążeniem
⇒ Zakup środka trwałego z WNT
⇒ Wpisanie remamentu likwidacyjnego do deklaracji VAT
⇒ Wprowadzanie dokumentów zakupu z Mechanizmem Podzielonej Płatności
Tematy powiązane:
⇒ VAT - ewidencja i rozliczanie⇒ Syntetyka VAT - zestawienie rejestrów dla celów rozliczenia VAT
⇒ Rejestry VAT - FAQ
⇒ VAT - ewidencja w rejestrach VAT w powiązaniu z polami w deklaracji VAT-7
Jak naliczyć w programie strukturę sprzedaży VAT do zakupów VAT oraz jak to zaksięgować?
OdpowiedzUsuńZrozumiałam, że chodzi o stytuację, gdy kwotę podatku należnego można pomniejszyć proporcjonalnie o część kwoty podatku naliczonego, według współczynnika obliczonego za poprzedni rok obrotowy.
UsuńOpis dodany jako temat powiązany:
http://poznajmadar.blogspot.com/2013/01/odliczanie-vat-wedug-wspoczynnika.html
Czy można usunąć pozycje z rejestru VAT? Oraz gdzie dopisywać składki zdrowotne tak żeby pojawiały się w KPIR oraz w rejestrze?
OdpowiedzUsuńDokumenty w rejestrze Vat można anulować. Należy dokument zaznaczyć a następnie wybrać opcję 'operacje - anulacja dokumentu'. Składki zdrowotne należy dopisywać w Zleceniach.
OdpowiedzUsuńElektroniczne faktury, to spora wygoda, są jakieś darmowe programy?
OdpowiedzUsuńDarmowy program Invoicer.pl daje możliwość zapisu faktur w formacie PDF a następnie wysyłania ich kontrahentom.
OdpowiedzUsuń