Automatyczne rozpoznawanie i księgowanie faktur z wykorzystaniem AI

Program Madar7 w chmurze dzięki zaimplementowaniu technologii AI daje możliwość automatycznego rozpoznania i zaksięgowania faktury na podstawie wgranego pliku z fakturą. 

Aktualnie akceptowane pliki z fakturami to:

  • PDF
  • skan w formacie PDF
  • skan w formacie JPG
  • skan w formacie PNG
Użytkownik, który jest zainteresowany nową funkcjonalnością musi zgłosić chęć korzystania z nowego udogodnienia AI, mailowo lub telefonicznie, do firmy Madar. Funkcjonalność uruchamiana jest w danej chmurze Madar7 na życzenie!

Proces od wgrania pliku z fakturą do jej zaksięgowania odbywa się w następujących krokach:
  1. Wgranie pliku do odpowiedniego rejestru kancelaryjnego.
  2. Oczekiwanie na jego przetworzenie przez AI.
  3. Wczytanie do księgowania.
  4. Kontrola merytoryczna i zapisanie w rejestrze VAT.

Wgranie pliku z fakturą do systemu Madar7 w chmurze

Konfiguracja

Faktury dodaje się do modułu kancelaryjnego w opcji Sekretariat - Kancelaria. Przy pierwszym uruchomieniu należy w odpowiedni sposób utworzyć rejestr kancelaryjny, do którego dodawane będą kolejne faktury. W tym celu należy kliknąć w klawisz nowy rejestr dodaj. Jeśli zamiast przycisku są już utworzone wcześniej inne rejestry należy wejść do dowolnego i tam utworzyć nowy.


Tworząc nowy rejestr kancelaryjny należy podać następujące dane:
  • nazwa - wybrana przez użytkownika,
  • rodzaj: faktury przychodzące,
  • od dnia / do dnia - okres ważności danego rejestru - może być roczny wówczas na początku kolejnego roku należy założyć nowy lub z datą odległą (najpóżniejsza data to 31/12/2078)
  • księgowanie: rejestr FK




00:00: Jak utworzyć rejestr kancelaryjny, do którego będą wgrywane faktury, które mają

00:04: być przetwarzane przez AI?

00:07: Kliknij w moduł "sekretariat".

00:10: Kliknij klawisz "Kancelaria".

00:14: Kliknij w dowolny rejestr - na przykład "Poczta przychodząca"

00:18: Kliknij w strzałkę w polu "rejestr" aby wejść na listę rejestrów kancelaryjnych

00:24: Kliknij klawisz "dopisz".

00:27: W polu "nazwa" podaj nazwę tworzonego rejestru kancelaryjnego na przykład "Faktury

00:31: przychodzące

00:34: W polu "rodzaj" wybierz rodzaj rejestru kancelaryjnego na przykład "faktury przychodzące"

00:40: Podaj okres ważności rejestru kancelaryjnego w polach "od" "do"

00:45: Nadaj format numeracji w polu "numer".

00:48: Numer powinien składać się z unikalnego przedrostka na przykład "FP", czterech

00:53: zer i łamania przez rok

00:56: Zaznacz pole plus upload.

00:59: W polu "księgowanie" wybierz "rejestr FK"

01:03: Kliknij klawisz "zapisz".

01:06: Potwierdź dopisanie nowego rejestru kancelaryjnego.

01:10: Do tak utworzonego rejestru kancelaryjnego można następnie wgrywać pliki z fakturami,

01:15: które będą przetwarzane przez AI następnie przygotowywane do księgowania.

Wgrywanie plików z fakturami

00:00: Jak wgrać plik z fakturą pdf lub scan i zaksięgować ją przy wykorzystaniu

00:04: AI w programie madar 7 w chmurze?

00:08: Kliknij w moduł "Sekretariat".

00:12: Wybierz "Kancelaria".

00:14: Wybierz wcześniej utworzony rejestr faktur przychodzących.

00:19: Kliknij w zaznaczoną ikonę aby dodać pliki z fakturami.

00:24: Kliknij "Wybierz plik" aby wybrać pliki z fakturami z dysku komputera.

00:29: Można jednorazowo wybrać więcej plików do wgrania.

00:33: Po załadowaniu plików kliknij w klawisz "gotowe"

00:37: Wgrane faktury pojawią się na liście.

00:41: Po przetworzeniu przez AI faktury oznaczane są odpowiednimi ikonami

00:46: Zaznacz fakturę przetworzoną przez AI i wybierz z menu opcję narzędzia księgowanie

00:50: faktury VAT

00:53: Faktura przetworzona przez AI jest przygotowana do księgowania.

00:57: Program uzupełnił formatkę księgowania o niezbędne informacje jak na przykład

01:01: daty, numer dokumentu, kwoty, kontrahent.

01:05: Dodatkowo program rozumie przetworzony dokument, dlatego przykładowo przy fakturze

01:09: związanej z kosztami eksploatacji pojazdu, podzielił kwoty na odpowiednie

01:13: stawki, tak by wydatek na zakup paliwa w 75% stanowił

01:18: koszty uzyskania przychodu oraz 50% vatu było do odliczenia.

01:23: Rola użytkownika (księgowego) sprowadza się wyłącznie do kontroli merytorycznej

01:28: przygotowanego do księgowania dokumentu i jego zatwierdzenia.

01:32: Księgowy ma również możliwość księgowania przetworzonych przez AI dokumentów bezpośrednio

01:37: z Rejestrów VAT.

01:40: W rejestrze Wat kliknij w klawisz dopisz, tak samo jak przy księgowaniu dokumentów

01:44: ręcznie.

01:46: Kliknij klawisz "dołącz / wczytaj"

01:50: NA wyświetlonej liście znajdują się dokumenty przetworzone przez AI, które są gotowe

01:54: do księgowania. Wybierz strzałką dokument, który chcesz zaksięgować.

02:00: Dokument przetworzony przez AI z uzupełnioną formatką księgowania jest gotowy

02:05: do kontroli merytorycznej i zatwierdzenia.

02:08: Przetworzone przez AI, zweryfikowane i zatwierdzone dokumenty znajdują

02:12: się w rejestrze VAT.

02:15: Ten przewodnik zobrazował proces odwgrania pliku z fakturą, poprzez przetworzenie

02:19: jej przez AI, przygotowanie do księgowania aż po zaksięgowanie tejże faktury.


Pliki z fakturami dodaje się w opcji Sekretariat - Kancelaria i następnie wchodząc w utworzony rejestr (np. faktury przychodzące). Następnie w górnym menu wybiera się opcję narzędzia - file collect lub korzysta z dedykowanej ikony.


Należy wybrać plik z fakturą z dysku komputera (w formacie *.pdf, *.jpg lub *. png) i następnie wgrać go klikając klawisz UPLOAD.

Uwaga! W jednym pliku może znajdować więcej zeskanowanych faktur. Więcej na ten temat w poście jeden plik - wiele faktur


Przetworzenie pliku przez AI i księgowanie

Przetworzenie pliku 

Po wgraniu pliku na liście pojawi się nowy rekord z nadanym numerem pisma ale bez kontrahenta i tytułu. Po chwili (od 1 minuty do 15 min) pozycja ta zostanie uzupełniona o kontrahenta odczytanego z faktury oraz jej numer.


Księgowanie przetworzonego pliku z fakturą

Przetworzony plik można przekazać do księgowania. Zaksięgować można go poprzez jedną z dwóch opcji:
  • od strony rejestru kancelaryjnego - zaznaczając dane pismo (z przetworzoną fakturą) na liście i klikając w górnym menu narzędzia - księgowanie Faktury VAT,
  • od strony rejestrów VAT - wchodząc Księgowość - Rejestr VAT - dopisz i następnie klikając w klawisz dołącz/wczytaj pojawia się lista pism do księgowania, z której można wybrać to przetworzone.
Program wyświetli wstępnie wypełniony dokument dopisywany do Rejestru VAT. Użytkownik dokonuje kontroli poprawności, ewentualnie uzupełnienia dokumentu i zapisuje dokument poprzez klawisz zatwierdź.