Jeśli dokumenty mają być połączone z innymi stosuje się kompensatę.
Kompensata umożliwia połączenie dokumentów różnego typu np. faktur zakupu i sprzedaży dla różnych kontrahentów.
Okienko kompensaty
Na górze okienka znajdują się pola dotyczące podsumowań dokumentów wpisanych do kompensaty.Pod danymi dotyczącymu daty i numeru znajdują się klawisze do przełączania pomiędzy dokuemntami wczytanymi z różnych baz:
- rejestry - z opcji rejestry VAT
- należności - z opcji handel - sprzedaż
- zobowiązania - z opcji handel - zakupy
Obok każdej pozycji znajduje się okienko [WN / MA], w którym podawane są szczegółowe informacje dotyczące dokumentu:
Wczytywanie pozycji niezapłaconych
Są trzy sposoby wczytywania pozycji niezapłaconych do kompenasty- Wybranie kontrahenta w polu kontrahent.
Program zapyta się czy wczytać transakcje i po odpowiedzi Tak pozycje niezapłacone zostaną wczytane do kompensaty. - Wypełnienie okienka po wybraniu opcji wczytywanie.
W okienku tym można podać kontrahenta oraz przedział czasowy - w takim przypadku zostaną wczytane niezapłacone tylko z podanego okresu. - Wybranie odpowiedniej bazy (rejestry, należności, zobowiązania) - wejście do okienka [MA / WN], wyszukaniu i wybraniu pojedynczego dokumentu do kompensaty.
Niezależnie od sposobu wyboru - operacje te można wykonywać wielokrotnie, dla różnych kontrahentów. Program zapyta wtedy wyzerować.
Tak - wybrane wcześniej operacje zostaną skasowane i pojawią się tylko te, które właśnie wybieramy,
Nie - te dokuemnty, które właśnie wybieramy zostaną dopisane do kompensaty.
Zapisanie kompensaty
Aby można było zapisać dokument kompensaty nie może być różnicy pomiędzy kwotami wynikającymi z należności i zobowiązań. W przypadku różnicy należy jedną z kwot poprawić tak, by suma należności i zobowiązań była taka sama - pozostała część kwoty pozostanie jako niezapłacona.Zatwierdzenie dokumentu kompensaty i jej wydruk następuje poprzez naciśniecie klawisza [zatwierdź].
W wyniku kompensaty jest tworzony dokument KMPS.
Anulacja kompensaty
W utworzonej wcześniej kompensacie nie można zmieniać pojedynczych pozycji. Można ją anulować i wystawić na nowo.- Anulacja
Anulowania kompensaty dokonuje się poprzez wczytanie kompensaty podając datę i numer oraz wybrania opcji anulacja dokumentu. - Ponowne wystawienie
Po wykonaniu anulacji należy wystawić ja jeszcze raz. W przypadku, gdy chcemy zapisać ja z takim samym numerem, jak anulowany dokument – przed zatwierdzeniem należy podać właściwy numer w pole numer.
Więcej informacji w: Instrukcji obsługi w rozdziale "Płatności - Kompensata".
Zobacz:
PK - ksiegowanie kompensaty
Księgowość FAQ
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.