Jak wprowadzić fakturę zakupu z zaliczeniem 75% wydatku do kosztu uzyskania przychodu - wydatki na samochód używany do celów mieszanych

Programy Madar, które obsługują Rejestry VAT, dają możliwość wprowadzenia faktury zakupu związanej z wydatkami na samochód firmowy wykorzystywany do celów mieszanych, w taki sposób aby tylko 75% wydatku zostało zaliczone do kosztu uzyskania przychodu.

Konfiguracja

Aby dokument został prawidłowo ujęty na kontach księgowych należy określić konto wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów. W tym celu należy skorzystać z opcji Księgowość - Dane dla FK, gdzie na zakładce Import u dołu znajduje się pole koszty NPK, w którym należy wybrać konto wydatków nie będących kosztem uzyskania przychodu i zapisać.



Wprowadzanie dokumentu zakupu paliwa/materiałów eksploatacyjnych

Korzystając z opcji Rejestry VAT - dopisz należy wybrać odpowiedni rejestr zakupu oraz wypełnić niezbędne pola.
W pierwszym polu ze stawką VAT, gdzie domyślnie podane jest 23, należy ją zastąpić stawką PB (tak jak do tej pory miało to miejsce w przypadku odliczania 50% VAT). Po wpisaniu PB i podaniu obok kwoty netto faktury program automatycznie rozbije tą kwotę w kolejnych wierszach na trzy stawki:



  • na drugiej pozycji program ujmuje stawkę PB - czyli część netta i część VATu, która idzie w koszty uzyskania przychodu,
  • na trzeciej pozycji program ujmuje stawkę 23 - czyli część netta, która idzie w koszty uzyskania przychodu i część VAT, która jest do odliczenia,
  • na czwartej pozycji program ujmuje stawkę NPK - czyli część netta i część VAT, które nie stanowią kosztu uzyskania przychodu.



Przykład

Otrzymano fakturę VAT na paliwo do samochodu firmowego, który używany jest do celów mieszanych, na kwotę 246zł brutto - cała opodatkowana jest 23% stawką VAT. Dopisujemy dokument do rejestrów VAT. W pierwszym polu stawki VAT zmieniamy wartość 23 na PB - przechodzimy do kolejnego pola i podajemy netto faktury tj. 200zł i następnie przechodzimy do kolejnego pola (klikamy ENTER). Program rozbije netto i VAT w następujący sposób:




  • W polu 1 obliczone zostało 25% wartości netto (50 zł), które wraz z wartością z pola 2 czyli 75% połowy VAT (17,25zł), zaliczone jest do kosztów uzyskania przychodu.
  • W polu 3 obliczona została połowa wartości netto (100zł), która zaliczona jest do kosztów uzyskania przychodu, natomiast w polu 4 obliczona zostaje połowa wartości VAT (23zł), która jest do odliczenia.
  • W polu 5 obliczone zostało 25% wartości netto (50 zł), które wraz z wartością z pola 6 czyli 25% połowy VAT (5,75zł) stanowi wydatek niebędący kosztem uzyskania przychodu

Księgowanie tak "rozbitego" dokumentu będzie miało następującą postać.
gdzie na koncie:
  • 202-2 znajdzie się kwota brutto faktury,
  • 222-2 znajdzie się VAT do odliczenia z pola 4,
  • 410-1 znajdzie się koszt uzyskania przychodu stanowiący sumę wartości z pól 1 + 2 + 3,
  • 440 znajduje się wydatek niestanowiący kosztu uzyskania przychodu stanowiący sumę wartości z pól 5 + 6.

Tematy powiązane:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.